Follow:

Island hopping in Greece

Eilandhoppen in Griekenland

Post not available in English yet

Eilandhoppen, ik had er veel verhalen over gehoord van anderen en ook mijn ouders deden er twintig jaren geleden al aan. Daarom was het deze zomer tijd om ook de backpack te pakken en erop uit te trekken, vanaf startpunt Athene. We bezochten in twee weken verschillende eilanden van de Cycladen eilandengroep. Hier een kort verslag over hoe het eilandhoppen beviel en wat mooie plaatjes die we geschoten hebben tijdens de trip.

Athene
Ons eerste plekje was in Athene, de wijk Plaka om precies te zijn. Plaka lijkt op Montmartre in Parijs, levendige straatjes en pleintjes met winkels, restaurants en veel straatartiesten. Met een hoge temperatuur uiteraard, die tot laat aanhoudt en voor zwoele avonden zorgt. We hebben ons heerlijk vermaakt in Plaka, een poging gedaan tot het bezoeken van de Acropolis en we hebben even bijgeslapen in het National Park. Verder waren we beiden van mening dat Athene erg groot, warm en druk was. Na bijna twee dagen Athene hadden we dan ook erg veel zin om het eerste eiland te gaan bezoeken. Vanuit de haven Piraeus (dat dus geen leuk, schattig havenstadje is) vertrokken we met een megaboot naar Naxos.

Naxos
Naxos is een relatief groot eiland en ik had weinig verwachtingen. De hoofdstad, waar tevens de haven ligt, bleek vrij groot. De gehele boulevard is levendig en behoorlijk toeristisch. We ontdekten al snel dat de oude stad en met name de straatjes achter de boulevard veel leuker en authentieker waren. Smalle, witte steegjes en pleintjes met leuke shops en heerlijke restaurants. Een flesje Retsina kost bijna niets hier, en stiekem vind ik deze goedkope wijn erg lekker!

Veel toeristen in de havenstad, maar desondanks een overschot aan kamers. Het resultaat is dat de Grieken op de kade wachten als er een boot aankomt, om toeristen over te halen om bij hen te komen verblijven. In het begin twijfelden wij aan de oprechtheid van wat ze je beloven, wij achterdochtige Nederlanders dat we zijn, maar we hebben de Grieken op geen enkele leugen kunnen betrappen en werkelijk elke kamer was mooi en van alle gemakken voorzien.

Het allerleukste vond ik om het eiland te verkennen met een quad. Niet alle wegen zijn verhard en bovendien hadden we twee backpacks mee, dus verkozen we een quad boven een scooter. Naxos heeft diverse, prachtige zandstranden waar je zo makkelijk heen rijdt en bovendien was het ook heel bijzonder om door het binnenland te rijden op wegen waarvan je niet zeker weet of ze wel doorgaand zijn. Hier vang je een glimp op van ‘het echte Griekse leven’, in de vorm van kleinschalige boerderijen en verdorde wegen. ‘s Nachts sliepen we stiekem op een verlaten strand, onder de sterren. Mijn tip is dus om er zeker verder op uit te trekken!

Op Naxos hebben we nog meer avonturen beleefd. We volgden namelijk ook een introductieles windsurfen bij een windsurfschool onder Naxos Stad en we snorkelden veel, bijvoorbeeld rondom de rotsen bij de tempel op de berg bij de haven. Er zijn superveel mooie vissen te spotten tussen de rotsen!

Eilandhoppen GriekenlandNaxosEilandhoppen Griekenland

Koufonissia
Ons volgende eiland was Koufonissia. Een stuk kleiner, en wij hoopten op veel rust en wellicht een baai voor onszelf. Vanaf de haven van Naxos namen we een kleine boot naar Koufonissia, een tripje van drie uur voor maar 8 euro. Aangekomen in Koufonissia vonden we het eiland prachtig, maar al snel hoorden we van meerdere locals dat het hele eiland vol zat! Nauwelijks kamers te krijgen en de enkele kamer die er was, was eigenlijk boven ons budget. Aangezien Koufonissia maar één dorpje heeft was verder trekken ook geen optie. Koufonissia blijkt een echt Grieks vakantieoord, waar de Grieken dus zelf op vakantie gaan. We verbleven daarom maar één nacht op Koufonissia. Wel bezochten we nog per bus Finikas, een strandje met een prachtige rotsformatie, waar we prachtig konden snorkelen. Het water was zo helderblauw dat het wel een film leek. Toch nog even kunnen genieten van Koufonissia dus!

Paros
We namen de hogesnelheidsboot naar Paros. Een groot contrast met het kleine bootje waarmee we naar Koufonissia vaarden. En een stuk sneller. Paros stad, ofwel Parikia, bleek net zo leuk als Naxos stad. Wel was Paros stad wederom erg druk en waren er dus weinig kamers. De prijzen lagen daardoor uiteraard ook hoger. We verbleven één nachtje in Parikia in een mooi appartement en trokken de volgende dag verder naar Naoussa waar we via via een kamer konden regelen. Naoussa is een schattig havenstadje, waar de inktvissen te drogen hangen en alle stoeltjes blauw of wit zijn. Overdag is het er rustig, maar ‘s avonds komt het helemaal tot leven. Van authentieke taverna’s tot luxe cocktailbars met prachtig uitzicht. Voor ieder wat wils. Overal waren straatkatten te bekennen en ik raakte verliefd op ze allemaal. Op een avond konden we onszelf niet bedwingen een blikje vis te kopen en enkele katjes blij te maken.

We hebben op Paros ook een dagje een scooter gehuurd. Aangezien de wegen in Paros beter begaanbaar zijn en het eiland kleiner is, is een quad niet nodig. In een dag gingen we het hele eiland rond. We bezochten de vlindervalei in Petaloudes, namen voor een paar euro de pont naar Antiparos, bezochten St. George beach op Antiparos, zaten op het strand bij havenstad Aliki op Paros en aten vervolgens in de baai van Santa Maria zelfgemaakte Griekse salade. Omdat Antiparos deze dag erg beviel, besloten we de bus te nemen naar Parikia om te eten en vervolgens op Antiparos te overnachten.

Eilandhoppen GriekenlandEilandhoppen GriekenlandParosEilandhoppen Griekenland

Antiparos
Eigenlijk waren we in de hoofdstad Parikia waren op zoek naar een restaurant om lekker te eten, toen we plots een schattig bootje zagen dat richting Antiparos ging voor maar 5 euro per persoon. Daarnaast sprak een Griek die ook met het bootje ging ons aan of we een kamer zochten op Antiparos. De prijs was laag en de kamer was van alle gemakken voorzien. Zodoende namen we de boot en regelden dat we de kamer mochten bezichtigen.

Eenmaal daar besloten we het te doen en we hebben er geen spijt van gehad. Antiparos was naar onze mening vele malen leuker dan Paros. De sfeer is heerlijk, het is een echt klein eiland en veel minder toeristisch. Bovendien is het eiland prachtig om te zien en er zijn veel zandstranden. Op Antiparos heeft mijn vriend nog een windsurfles genomen, wat toch een stuk lastiger bleek met de harde wind die aflandig stond. Ook was er tussen Paros en Antiparos een altijd drukke kitespot, zodat we heerlijk konden kijken naar de scheurende kiters met mooie trucs. Verder hebbben we nog een dagje voor een paar euro per persoon mountainbikes gehuurd. Antiparos bleek erg steile heuvels te hebben (steiler dan de zwaarste stand van de sportschoolfietsen), zodat we ons flink in het zweet gewerkt en menig berg maar omhoog hebben gelopen. Wel werden we steeds beloond met prachtige uitzichten.

Antiparos had een verrassend nachtleven. Allerlei bars en pubs met veel muziek en veel Ouzo. Locals stonden erop dat wij op hun kosten Ouzo kwamen drinken met ze. Dat soort ervaringen zijn tijdens een reis toch altijd het meest speciaal vind ik. We hebben onszelf de laatste dagen verder nog even helemaal opgeladen met strandhangen, snorkelen en heerlijk eten en tevens hebben we nog een bezoekje gebracht aan de oude, bekende grot op Antiparos. Typisch gevalletje van je moet er eens geweest zijn, maar erg veel tijd hebben we er niet doorgebracht. De laatste avond hebben we gegeten in de haven van Paros en namen de nachtboot naar Athene en vervolgens het vliegtuig terug naar ons eigen landje.

2014-08-29 09.40.12Eilandhoppen GriekenlandEilandhoppen GriekenlandAntiparos

Al met al hebben we een heerlijke reis achter de rug, met veel vrijheid om te doen waar we enthousiast voor waren. Wat voor mij ook echt een meevaller was, is dat er vollop lekker en gezond eten te krijgen is. Nu zijn de Grieken wel erg gek op frituren, maar er zijn ook lekkere dingen te krijgen die wel onder de noemer gezond geplaatst kunnen worden. Ik heb bergen Griekse salade weggewerkt, gevulde aubergine was mijn favoriete gerecht en overal is vers fruit verkrijgbaar. In Naoussa op Paros vonden we zelfs een superfood winkel waar ik boekweitcrackers heb aangeschaft! Superfoods waren sowieso in veel supermarkten verkrijgbaar. Bijzonder om te zien.

Ondanks dat we op een super positieve vakantie terugkijken met veel mooie beelden op ons netvlies en helemaal ontspannen, zouden we beiden volgend jaar liever weer naar een bestemming afreizen waar we kunnen golfsurfen. Tja, what can I say?

Lees jij de artikelen van The sea is my cup of tea met net zoveel plezier als waarmee ik ze schrijf? Laat het me dan weten door me te volgen via Bloglovin’FacebookInstagramPinterest en/of Twitter.